Maak van je retourbeleid een klantenservice
15 oktober 2020VPS Magento Hosting snel & veilig online
15 oktober 2020VOOR MÉÉR ORDERS EN KLANTEN!
Waar en waarom consumenten afhaken en het opsporen en verwijderen van obstakels voor meer conversie! Begin vandaag nog met conversie optimalisatie.
‘Conversie’ staat voor het omzetten van bezoekers naar kopende klanten, ‘Optimalisatie’ voor het verbeteren van de webshop om te zorgen dat bezoekers ook daadwerkelijk gaan kopen.
Als webshop eigenaar sta je voor een uitdagende klus: er moet voortdurend meer omzet worden gegenereerd. Veel ondernemers investeren flink in extra bezoekers. Maar wat ze niet in de gaten hebben, is dat ze bij hun huidige bezoekers handenvol omzet mislopen. De conversie van bezoeker naar kopende klant is dus te laag. Zonde, want daarmee wordt een belangrijk deel van de omzet gemist. Maak de weg vrij naar online aankopen; spoor obstakels op die jouw bezoekers hinderen om een aankoop in de webshop te doen.
METEN IS WETEN
Stel je verkoopt online autobanden. Dan zal je marktpotentieel zijn, alle personen van 18 jaar en ouder die in het bezit zijn van een rijbewijs en beschikken over een auto. Laten we voor het gemak zeggen dat dit er 1000 zijn. Hiervan zijn 90% die je webshop niet kan vinden of je webshop niet kent. De overgebleven 100 personen bezoeken je webshop maar voor 50% spreekt je webshop niet aan of ze vinden de webshop te traag. Dan zijn er nog 50 personen die je aanbod van autobanden bekijkt maar niet vind wat hij zoekt, niet de informatie kan vinden over bijvoorbeeld de verzendkosten of wil vergelijken. 70% van de personen zet de autobanden in de winkelwagen maar vertrouwd het toch niet of vindt het bestelproces te ingewikkeld. Uiteindelijk haakt hierdoor nog eens 80% af. In een grafiek ziet dat er als volgt uit:
Er zijn natuurlijk ontzettend veel redenen waarom mensen afhaken. Om er achter te komen waar en waarom mensen afhaken zul je je webshop moeten meten om obstakels op te sporen en te verwijderen. Het is hierbij van belang om naast het meten vanuit strategisch oogpunt of omdat er vaak vanuit de organisatie naar gevraagd wordt in ieder geval de volgende zaken te meten. Dit kan met google analytics of een andere analytics tool.
- Het conversie percentage
- Hoeveel mensen een product/dienst in de winkelwagen plaatsen.
- Hoeveel mensen het bestelproces voortijdig verlaten
- Bounce percentage
- Order waarde
- Omzet
- Omzetpercentage per bezoeker
Met het meten krijg je meer zicht op het functioneren van je webshop. Hier kun je je webshop mee gaan verbeteren en je krijgt inzicht waar de grootste uitval zit.
Hieronder een aantal obstakels die veel voorkomen in alle webshops.
Vind je unieke waarde
Om meer conversie te generen zult je zich moeten verdiepen in de wensen van de consument. Om te beginnen zul je de volgende vragen moeten gaan beantwoorden om te kijken wat je kunt verbeteren voor conversie optimalisatie.
- Wat is de behoefte van de consument
- Hoe voorziet de concurrent in deze behoefte
- Hoe voorzie ikzelf in de behoefte van de consument
Om maar even een voorbeeld te geven:
Unieke waarde | Eigen webshop | Webshop Concurrent |
---|---|---|
Verzendkosten | € 4,95 | Gratis |
Levering | 2 dagen | Binnen 24 uur |
Bedenktijd | 14 dagen | 30 dagen |
Check de technologie
Bij de technologie moet je denken aan de browser-compatibility. Zorg dat je webshop op alle browsers goed te zien is (gebruik hiervoor eventueel Browsershots) en ook op de verschillende devices zoals de laptop, tablet en de mobiele telefoon. Let er ook op dat alle geïnstalleerde extensies naar behoren werken. Wanneer er bijvoorbeeld een fout zit in het afrondingsproces zullen mensen afhaken.
Ultieme gebruikerservaring
De klant moet intuïtief kunnen navigeren. Door een intuïtieve users interface kan de gebruiker binnen enkele klikken vinden wat hij zoekt.
Zorg dat de bezoeker een optimale klantbeleving ervaart. Door gebruik te maken van visuele navigatie en uitgebreide zoekfuncties heeft de bezoeker precies de juiste tools om snel te navigeren.
Wil jij ook meer Conversie?
Heb je een webshop of ben je van plan er een te starten? Dan is Conversie optimalisatie een must! Bamz biedt een stabiele en flexibele basis voor online ondernemen. Wij besteden veel aandacht aan het bieden van optimale klantbeleving. Een krachtige, intelligente zoekmachine, responsive design, snelheid en intuïtief bestelgemak maken de meest complete oplossing. Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Image by rawpixel.com on Freepik